توآ - ذاتما


توآ - ذاتما

« شکوه پیر هستی »

اهمیت مصرف ویتامین ها

 

اهمیت مصرف ویتامین ها

مكمل های ویتامین به دو گروه تقسیم می شوند. یك گروه ویتامین های محلول در چربی می باشند كه عبارتند از ویتامین های ‌E-A-K. ویتامین های محلول در چربی در بدن ذخیره می شوند و نبایستی در زمان مصرف اوردز (بیش از اندازه) شوند. گروه دیگر ویتامین های محلول در آب هستند و این ویتامین ها عبارتند از ویتامین های C و گروه B. اگر ویتامین های محلول در آب بیش از نیاز بدن مصرف شوند جای نگرانی ندارد و به راحتی از طریق ادرار دفع می شوند و به این معنا نیست كه هر دزی را بتوان مصرف كرد.


اهمیت ویتامین در بدنسازی


اشتباه اكثر مبتدیان

اكثر مبتدیان بر این باروند كه فقط در زمان افزایش وزن بایستی از ویتامینها استفاده شود، در صورتی كه این افراد سخت در اشتباه می باشند؛ مثل اینكه بگویید در موتور اتومبیل های سرعتی فقط باید از روغن استفاده شود و اتومبیل های كند احتیاجی به روغن ندارند!
ویتامینها موادی هستند كه نیاز سلول های بدن را برطرف می نمایند و برای سوخت و ساز بدن نقش مهمی ایفا می كنند. لازم به ذكر است كه ویتامین های A.C.E از آنتی اكسیدان های فوق العاده قوی می باشند و از اكسید شدن عضلات و سایر سلول های بدن جلوگیری می نمایند كه این مسئله روند پیر شدن را نیز كند می كند. اگر شما به یك ورزشكار خصوصاً یك بدنساز 60 ساله كه تغذیه ركن اصلی رشد عضلاتش می باشد نگاه كنید با خود می گویید این شخص نهایتاً 45-50 سال سن دارد.
این شخص شادابی و جوانی و بشاشیت عضلاتش را مدیون تغذیه اصولی و ورزشی می باشد كه ویتامین ها خصوصاً ویتامین های A.C.E نقش اصلی را به عهده داشته اند. در ضمن اعتقاد بر این است دوره مصرف مكمل ها خیلی طولانی و پشت سر هم نباشد. ترجیحاً بعد از هر یك ماه مصرف، حدوداً یك هفته مصرف را قطع نمایید. در زیر مختصراً به معرفی و فواید گروه های مختلف می پردازیم.


ویتامین E

ویتامین E گلوبولهای قرمز را تقویت می نماید. یك آنتی اكسیدان بسیار قوی می باشد كه از پیری زودرس جلوگیری می نماید. پوست را شفاف می كند و می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت نماید. این ویتامین در روغن های گیاهی، دانه های مغزدار خام، تخم مرغ و سویا یافت می شود.


ویتامین K

ویتامین K ویتامین انعقاد خون است. در زخم ها و بریدگی ها از خونریزی جلوگیری می نماید. این ویتامین در گوجه فرنگی و سبزیجات یافت می شود.


ویتامین C

ویتامین C اگر در زمان صبحانه مصرف شود، فوق العاده به جذب آهن كمك می كند. پوست را شفاف می كند و به آن طراوت می بخشد. اگر بعد از تمرین مصرف شود به دفع اسید لاكتیك و رفع خستگی كمك می كند. سیستم دفاعی بدن را تقویت می كند. از اكسید شدن عضلات و سایر سلول های بدن جلوگیری می نماید. این ویتامین در مركبات و انواع سبزیجات یافت می شود.


ویتامین D

این ویتامین با كمك كلسیم، فسفر و پتاسیم به رشد استخوان ها و دندانها كمك می كند. برای بدنسازی كه در ناحیه زانو و مفاصل دیگر درد و تورم دارند، اگر با كلسیم و مكمل گلوكزامین مصرف شود، می تواند بسیار مؤثر واقع شود. این ویتامین در جگر و زرده تخم مرغ و همچین نور آفتاب یافت می شود. لازم به توضیح است نور آفتاب حتماً بایستی به طور مستقیم بر بدن تابیده شود. اگر نور از شیشه بگذرد نمی تواند این ویتامین را به بدن برساند.


ویتامین B1

ویتامین B1 كمك می كند كربوهیدراتها به انرژی تبدیل شوند و برای دردهای مفاصل نیز تجویز می شود. این ویتامین در گندم و حبوبات یافت می شود.


ویتامین B2

ویتامین B2 این وظیفه را بر عهده دارد كه كالری مورد نیاز را در اختیار عضلات قرار می دهد و به رشد عضلات كمك می كند. این ویتامین در سبزیجات، گوشت، حبوبات، شیر، جگر، تخم مرغ یافت می شود.


ویتامین B3

ویتامین B3 به تقویت و نگهداری دستگاه گوارش و اعصاب كمك می كند و از چروك شدن پوست جلوگیری می كند. این ویتامین در نان، سبزیجات، سویا و جگر یافت می شود.


ویتامین B6

این ویتامین از زمان مصرف آمینواسیدها تا زمانیكه آمینواسیدها به عضلات برسند از آنها محافظت می كند و كمك می كند كالری كه وارد بدن می شود به صورت انرژی در اختیار عضله قرار گیرد و به دنبال آن عضلات بزرگ می شوند. این ویتامین در بادام، سبزیجات و انواع گوشت یافت می شود.

ویتامین B12

به درمان كم خونی كمك می كند و سلامت قلب كمك می كند و در افراد مسن بدلیل ضعیف شدن شیره های گوارش كمك می كند تا مواد غذایی جذب شوند و می تواند به سوزاندن چربی های بدن كمك كند. این ویتامین در تخم مرغ، انواع گوشف جگر، سویا و ماهی یافت می شود.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: سه شنبه 6 مرداد 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?


© All Rights Reserved to kungfutoafire.LOXBLOG.COM / Theme by:
bahar 20

?